OUR GAME, OUR TIME



Vi som aktivt följer ett allsvenskt eller superettanfotbollslags matcher är härdade. Vi planerar i stor utsträckning våra liv efter det spelschema som släpps inför säsongen. Vi bokar om affärsmöten, försakar familj, vänner och jobb för att kunna se vårt lag spela 60 mil hemifrån en tisdagskväll. Trots dessa ansträngningar vet vi att det spelschema som släpps allt som oftast kommer ändras, radikalt, och ofta tätt inpå matcherna.
Organiserade bussresor för hundratals supportrar får ställas in, ofta beroende på att matchtider läggs för att passa de bolag som har TV-rättigheterna till att sända matcherna, istället för oss supportrar som konsumerar fotbollen på plats.
Det handlar givetvis om kapitalvinster. TV-bolag runtom i Europa har tack vare extremt fördelaktiga kontrakt med fotbollsligor och dess föreningar fått enorm makt att styra över respektive ligas spelschema.

Detta innebär att:
• Matchdagar sprids över alla möjliga och omöjliga tider och veckodagar.
• Ingen hänsyn tas till traditionella avsparkstider eller oss aktiva supportrar som följer sitt lag live.
• Publiksiffrorna sjunker.
• Publikintäkterna för föreningarna minskar

Ett intressant motsatsförhållande är dock att i samband med de TV-sända matcherna visas ständigt snuttar på läktarna och den stämning som vi aktiva supportrar på plats skapar. Den atmosfär som vi lägger grunden för är ett säljande argument och en grundbult i den show som attraherar TV-tittarna.
Motsatsförhållandet ligger i att supportrarnas medverkan på matcherna hindras av samma aktörer som generar ekonomiska vinster på vårt deltagande.


Vad blir resultatet under rådande omständigheter?
• Vi supportrar kommer i allt mindre utsträckning kunna planera vår tid för att gå på fotboll .
• TV- bolagen kommer mista oss som en del i den show de säljer till sina kunder.
• Supportrarna försakas. Vi förtjänar en bättre service och bättre tillgång till den produkt vi önskar konsumera; fotbollen.

Det finns en rad enkla åtgärder som kan vidtas för att säkra supportrarnas medverkan i matcharrangemangen:

• Ett första är att matcherna spelas på tider vilka möjliggör medverkan för så många supportrar som möjligt, både hemmalagets och bortalagets. Flyttas fokus ifrån TV-bolagens pengapung till att värna om supportrarna så vinner samtliga inblandade aktörer på det.
• En andra åtgärd är spika hela säsongens spelschema så tidigt som möjligt så att supportrar har tid att rensa sin kalender och samverka med andra supportrar för att anordna resor till matcherna.

Vi supportrar utgör en stark konsumentgrupp.
Det är dags att vi inser vår styrka och använder den till att påverka de aktörer som styr över den Allsvenska fotbollen som vi så passionerat älskar och värnar om.
Svenska Fotbollsupporterunionen, SFSU, är en organisation som jobbar för att tillvara ta sveriges fotbollssupportrars intresse. Vi vill verka för en fotboll tillgänglig för alla och då är i god förtid angivna matchtider samt ett fast liggande spelschema två grundincitament.

Football Supporters Europe är en europeisk organisation som likt SFSU tillvaratar supportrars intresse och rättigheter. De uppmärksammar just nu i april/maj-månad under parollen OUR GAME, OUR TIME!, de problem som det ständigt föränderliga spelschemat ger oss aktiva supportrar. Det är glädjande att supporterorganisationer gör gemensam sak och verkar för en supportervänlig fotboll. SFSU uppmanar så många svenska supportrar som möjligt att bli en del av kampanjen.


Läs mer på: http://www.footballsupporterseurope.org ... vities.php

/SFSU

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0